Duszek w labiryncie
Temat: Duszek w labiryncie
- wykorzystywanie zdobytej do tej pory umiejętności do tworzenia gier,
- wybieranie optymalnych poleceń spośród dostępnych.
PRZYGOTOWANIE SCENY
Duszek powinien poruszać się po labiryncie, który można przejść od startu do mety.
Plik labiryntu można pobrać tutaj…
Logujemy się do scratch i wstawiamy plik tła – wybierz opcję Wybierz tło → Wczytaj tło.
STEROWANIE DUSZKIEM
Teraz możemy się zająć oprogramowaniem duszka.
- Dopasujemy wielkość wybranego duszka do rozmiaru kratki – w polu Rozmiar wpisz odpowiednią wartość (kotek około 39).
- Układamy skrypt zielonej flagi, w którym ustalimy warunki początkowe duszka – wstawiamy bloki odpowiedzialne za ustawienie początkowe duszka.
- Teraz zaprogramujemy sterowanie duszkiem za pomocą klawiszy ze strzałkami – np. po naciśnięciu klawisza ze strzałką skierowaną w prawo duszek powinien pójść w stronę prawego brzegu ekranu, a po naciśnięciu klawisza ze strzałką skierowaną do góry – w górę itd.
Przykład ruchu duszka w prawo
Ustalanie kierunku duszka
Duszek powinien chodzić po żółtych polach. Szare pola to ściana labiryntu.
Układamy następujący skrypt poruszania duszka.
Zauważmy, że w pętli zawsze wykonuje odpowiednie polecenie – duszek cofa się na poprzednie pole (-40).
Układamy skrypt na zakończenie. Jeżeli duszek dojedzie na koniec do mety do pola zielonego możemy wykonać następujący skrypt:
ZADANIE DOMOWE